mic

Middagsymposium


event_available

5 februari 2026


distance

Bildung.city | Amsterdam

Programma

13:00

Registratie en ontvangst

13:30

Welkom en inleiding Maaike Steeman

13:45 Maaike steeman

Leerervaringen die veerkracht vergroten

Maaike Steeman, gezondheidszorgpsycholoog, auteur en opleider.

Gedrag vindt altijd plaats in een context. Als leerkracht kun je een bepaalde context neerzetten en ben je zelf een belangrijke factor in de omgeving van je leerlingen. Je krijgt handige kennis aangereikt over hoe dat werkt en we maken de vertaalslag naar de dagelijkse praktijk op school. Op deze manier creëer je leerervaringen die psychologische flexibiliteit en veerkracht bij je leerlingen vergroten. Dit kan hen zowel ondersteunen in hun leerproces als in het dagelijks leven.

Maaike Steeman is gezondheidszorgpsycholoog, auteur en opleider. Ze is gespecialiseerd in contextuele gedragswetenschap en de toepassing daarvan: acceptatie- en commitmenttherapie en proces gerichte gedragstherapie. Werkzaam in een vrijgevestigde GGZ-praktijk (ACT-Psychologen). Auteur van het boek Wonderlijke binnenwereld, ACT voor kinderen. Het boek Psychologische flexibiliteit in het onderwijs schreef ze samen met Femke Klomp. Samen geven zij trainingen en de opleiding ACT in het onderwijs act-onderwijs.nl.

 
14:30 Sien Verbeeck

Kennismaking met DNA-V (AWO-W)

Sien Verbeeck, schoolpsycholoog (visum klinisch psycholoog), contextueel gedragstherapeut, ACT- en DNA-V-trainer.

In deze bijdrage maak je kennis met DNA-V (AWO-W), een ontwikkelingsgericht ACT model met een sterke wetenschappelijke onderbouwing voor elk van zijn componenten. Het is ontworpen om jongeren en volwassenen te ondersteunen in het omgaan met stress, veranderingen en de uitdagingen van het leven.

Na een korte introductie in de theoretische fundamenten van het model, krijg je vooral de kans om de kracht van DNA-V zelf te ervaren. Je zal ontdekken hoe dit model, dankzij zijn flexibiliteit en toepasbaarheid in diverse settings (klinisch, educatief, opvoedend…), niet alleen een bruikbaar kader biedt om gedrag te begrijpen, maar ook een tool biedt om gedrag te beïnvloeden.

Sien Verbeeck is schoolpsycholoog (visum klinisch psycholoog), contextueel gedragstherapeut, ACT- en DNA-V-trainer. Ze werkt in haar eigen praktijk De Queeste in Hasselt (BE), waar ze jongeren en hun context begeleidt.

 
15:15

Koffie- theepauze

15:45 Johan Vroegindeweij

Toepassing in de praktijk van het basisonderwijs

Drs. Johan Vroegindeweij, directeur bestuurder bij Unita, Samenwerkingsverband Passend Onderwijs in de regio Gooi en Vechtstreek.

Deze praktische deelsessie gaat in op de denk- en werkwijze van Handelings Gericht Werken.

  • Wat is het belang van welbevinden voor leerresultaten en hoe voorkom je dat extra ondersteuning nodig is en voorkom je labelling.
  • Hoe zou je de kennis over welbevinden en de tips en thema’s kunnen toepassen in de praktijk van een klas? Een voorbeeldvideo over rouw maakt duidelijk waarom dat belangrijk is
  • Toelichting op de manier waarop Unita communiceert met ouders IB’ers en leerkrachten.
  • Vragen en discussie.

 
16:30

Afsluiting en borrel